Nordisk Mesterskap 2013

NORDISK MESTERSKAP I STOCKHOLM 29. og 30. juli

Fra Halden deltok Thomas Furuvarp i Junior A, lørdag rodde han 2x sammen med Nils Benske fra Fredrikstad. I dette løpet var det påmeldt 12 lag til start, og det ble rodd forsøksløp, oppsamling og A/B-finaler. Nils og Thomas fikk det ikke helt til i de innledende løpene, hvor det ble to fjerdeplasser. I B-finalen rodde de imidlertid meget godt og vant likegodt denne. Dette var imidlertid mest tenkt som oppvarming til søndagens løp i 4x.

Fra tidlig i våres har det vært ulike uttakninger for å sette sammen lag som får representere Norge.

Thomas og Nils lykkes ikke å kvalifisere seg til en lagbåt forut for uttakningen, men har jobbet hardt de siste ukene for å lage en utfordrer til den uttatte norske båten i 4x.

Nordisk_Mesterskap_2013/4x_nordisk_3.JPG

Nordisk er en konkurranse mellom landslagene, men regattaen er dog en åpen konkurranse hvor også rene klubblag og andre kombinasjonslag kan delta. Under ledelse av Haldens trener Per Helge Brun-Svendsen, har gutta sammen med Audun Grepperud fra Ormsund Roklubb og Oskar Sødal fra Kristiansand, trent sammen på Årungen den siste uka for å få best mulig flyt i båten. Samtreningen har vært svært vellykket, og gutta var meget optimistiske. Dessverre ble Oskar syk og Harald Vinje fra Christiania Roklub ble satt inn isteden. Dermed mistet man noe av samordningen i roingen, selv om de fikk en kort treningstur søndag morgen.

Båten gikk imidlertid meget godt og endte faktisk på en meget sterk 3 plass etter Danmarks landslag som vant og et dansk kombinasjon på 2 plass. Bak vår båt kom Sverige, Norge og Ålesund Roklubb.

Komplette resultatlister: www.svearodd.se

MER SUCCESS FOR HALDENS TRENER.

Per Helge har også i våres vært engasjert som trener for Norges U21-landslag i 2x og 4x.

Begge lag vant sine klasser og ble Nordiske mestere. Disse reiser nå videre til England for å delta i den klassiske Henley-regattaen kommende helg.

BH