Et halvt sekund fra å bli landslaget!

Et halvt sekund fra å bli landslaget! 0.53  fra å bli landslaget i Nordisk Juniormesterskap..

Lørdag og søndag (8. og 9. juni) var det roregatta i Stavanger, nærmere bestemt på Stokkavannet. Thomas Furuvarp fra Haldens Roklub deltok begge dager i dobbelsculler sammen med Nils Benske fra Fredrikstad. Disse gutta har trent godt i flere år og passer godt sammen i denne båttypen.

Lørdag var «alle» med og gutta tok en sterk 4 plass. Søndag ble det en enda sterkere 2 plass.
I fjor representerte de Norge i 10-nasjoners  landskampen Baltic Cup, hvor de rodde dobbelfirer sammen med to roere fra Moss Roklub. Det var ønskelig at denne kombinasjonen skulle fortsette også i år, men Moss har flere utøvere i samme alder og valgte å satse på en ren klubb-båt i år.

Helgens regatta fungerte som uttak til å representere Norge i Nordisk Mesterskap for junior, og nettopp Moss var favoritter i dette uttaket. Thomas og Nils fikk med seg en roer fra Ormsund og en fra Kristiansand i et forsøk på å slå de øvrige utfordrerne i dette løpet. Uten å ha rodd sammen på forhånd,  stilte de sultent til start og gjorde et knall-løp. De la øvrige konkurrenter bak seg og fulgte Moss helt til målstreken.  Det måtte nærmest målfoto til for å skille ut vinneren, som ble Moss.
Vinnertiden ble 6.24.19 og kombinasjonen fikk 6.24.72. All heder til Moss Roklubb som klarte å få en ren klubb-båt kvalifisert til Nordisk, men ny-kombinasjonen med Thomas og Nils har et klart potensial til å ro enda raskere.

Nordisk Mesterskap er en åpen regatta som arrangeres i Stockholm 29. og 30. juni, og det sees nå på mulighetene for å få samlet den nye kombinasjonen for samtrening under ledelse av Haldens trener Per-Helge Brun Svendsen. Dette laget har alle muligheter til å utfordre landslaget.

BH

Mer om årets Stokkavannsregatta her:   www.stavanger-roklub.no